Oczekiwania uczniów klas ósmych wobec doradztwa edukacyjno- zawodowego
Wyniki anonimowej ankiety skierowanej do uczniów klasy 8, której celem jest zebranie informacji na temat oczekiwań wobec doradztwa edukacyjno- zawodowego.
W badaniu wzięło udział 10 uczniów klasy 8A. Uczniowie wybierali kilka odpowiedzi.
1. Które obszary uważasz za najważniejsze i powinny szczególnie zostać uwzględnione w ramach zajęć z zakresu doradztwa edukacyjno- zawodowego? (maksymalnie 2 odpowiedzi)
a) samopoznanie 50%
b) zawodoznawstwo 60%
c) rynek pracy i edukacji 40%
d) planowanie 40%
2.Jaką rolę , Twoim zdaniem, powinny pełnić zajęcia z doradztwa edukacyjno- zawodowego( można zaznaczyć kilka odpowiedzi)
a) diagnozować obszary zainteresowań 40%
b) diagnozować predyspozycje zawodowe 40%
c) informować o możliwościach dalszego kształcenia 50%
d) informować o istniejących zawodach 60%
e) wspierać w wyborze dalszej ścieżki edukacyjnej 70%
f) informować o rynku pracy oraz zawodach przyszłości deficytowych i nadwyżkowych 70%
g) inną (podać jaką?)
3. Jaki rodzaj powinny mieć zajęcia z doradztwa edukacyjno-
zawodowego? ( można zakreślić kilka odpowiedzi)
a) warsztatów 50%
b) konsultacji indywidualnych 20%
c) wyjazdów do szkół ponadpodstawowych na dni otwarte 20%
d) wizyt zawodoznawczych w zakładach pracy 60%
e ) spotkań z przedstawicielami różnych zawodów 60%
f). spotkań na terenie szkoły z przedstawicielami i uczniami szkół ponadpodstawowych 54%
4. Jakie metody, formy pracy oraz środki dydaktyczne sprzyjają przekazywaniu wiedzy z zakresu doradztwa edukacyjno- zawodowego? ( można zakreślić kilka odpowiedzi)
a) praca w grupach 60%
b) prezentacje komputerowe i multimedialne 10%
c) praca indywidualna 10%
d) karty pracy, 40%
e) filmy dydaktyczne 40%
f) dyskusje 40%
g) analizy przypadków 30%
h) pogadanki 40%
i) wykonanie testów 9%
j) ćwiczenia praktyczne. 36%